Miasto to, o czym wiedzą chyba wszyscy, to ludzie, domy, place i ulice ...
W miarę rozwoju naszego miasta, jeszcze przed nadaniem praw miejskich zgodnych z tzw. prawem lubeckim istniały trakty drogowe, a przy nich nieliczne zabudowania. Można powiedzieć, że były to pierwsze szczecineckie ulice.

Dzisiaj Szczecinek ma kilkaset ulic. Ten dział jest o ulicach naszego miasta - Szczecinka.

Historią ulic naszego miasta bedziemy zajmowali się przez następne lata, aż do wyczerpania zasobów dokumentalnych. Ten rozdział będzie wzbogacany sukcesywnie. Dzisiaj, na początku tego zamierzenia wspominamy jedynie kilka faktów z przeszłości miasta Szczecinek, wówczas noszącego nazwy Newen Stettin, Neu-Stettin, Neustettin....
Na dole strony dostępne jest menu umożliwiające w niedalekiej przyszłości dostęp do materiałów uporządkowanych chronologiczne - dzisiaj poprzez to menu można jedynie uzyskać połączenie z "Monografią ulicy Mierosławskiego" oraz z niektórymi planami i fotografiami lotniczymi miasta.

Niżej kilka wypisów z monografii Neustetin (Szczecinka) z roku 1910 - dzieła szczecineckiego historyka prof. Karla Tümpla pt. "Neustettin in 6Jahrhunderten, nach den archivalischen und anderen Quellen im Auftrag des Magistrats" - Neustettin 1910 :

W roku 1800 w mieście Neustettin (dziś Szczecinek) w ewidencji towarzystwa katastru ogniowego-ubezpieczeń (Feuersozietätskataster) było :
- 338 domów oraz zabudowań gospodarczych (Stadtscheunen) a także 1724 mieszkańców (str.306). Domy i zabudowania musiały być rozmieszczone przy traktach zwanych dziś ulicami !

W roku 1812 było : 1749 mieszkańców oraz 268 domów o dwóch ścianach szczytowych (boczne ściany przylegały do innych budynków) - str. 306;

Szkoła Miejska otrzymała w roku 1845 nowy budynek przy ul. Friedrichstraße (dziś ul. 1-go Maja) obok starego budynku szkolnego na rogu Schulstraße (dziś ul. Szkolna) - str. 339.
W roku 1900 Szczecinek (Neustettin) miał 10.024 mieszkańców - str.306.

W roku 1873 powstała ulica Parkowa (Parkstraße), boczna od istniejącej wówczas Belgarderstraße (dziś ulica Bohaterów Warszawy); w roku 1874 ulica Jeziorna (Seestraße), natomiast w roku 1877 zaplanowano powstanie placu Winnicznego (Weinbergplatz), w 1879 roku przy nowopowstałej ulicy Dworcowej (Bahnhofstraße) wybudowano budynki inspekcji kolejowej oraz nadleśnictwa (str. 344-345).
Powrót do "Portalu szczecineckiego"