|
||||||||
![]() |
Niestety - to co napisaliśmy w ubiegłym numerze i do czego pragnęliśmy doprowadzić - okazało się NIEMOŻLIWE. Zabrakło uregulowań technicznych prawa lotniczego dla lotnisk nawodnych, zabrakło życzliwości miejscowych, szczecineckich władz. Postanowiliśmy zamierzenie zrealizować w roku 2003 ! Dlatego rozbudowujemy witrynę, gdzie zagoszczą : przegląd dotychczasowych konstrukcji łodzi latających i wodnosamolotów, kwartalnik "LOTNISKA NAWODNE" oraz udostępnimy coraz bogatszą dokumentację polskich lotnisk nawodnych, informować będziemy o tym, co się dzieje w tym rodzaju lotnictwa ! To wszystko będzie czynne, choć może niekompletne - w następnym tygodniu !! A napisaliśmy w poprzednim numerze : "Zgodnie z zapowiedzią zawartą w Projekcie "HYDRO-AVIA-XXX", z którego gościnności (witryny WWW) przejściowo korzysta nasza redakcja - w miejscowych mediach publikowane będą informacje o wodnosamolotach, które mają się pojawić na lotnisku nawodnym (taką oficjalną nazwę noszą zbiorniki wodne zakwalifikowane jako miejsca startów i wodowania wodnosamolotów) w Szczecinku. Wprawdzie do końca jeszcze nic pewnego, jako że brak ostatecznych uregulowań prawnych (Ministerstwo Infrastruktury) oraz np. umowy na użytkowanie w tym celu jeziora - ale prawdopodobieństwo, że w roku 2002 (w jednym z dwóch podanych na wskazanej stronie terminów) dojdzie do pierwszego lądowania i startu wodnosamolotu z powierzchni jeziora Trzesiecko w Szczecinku jest większe niźli 50 %. Jako jedyne szczecineckie media możemy też przedstawić wodnosamolot, który prawdopodobnie jako pierwszy wodować będzie na jeziorze Trzesiecko !" .. i z tego się nie wycofujemy ! |
Samolot - amfibia Grumman HU-16B "Albatross" produkowano w USA od 1940 r. - w produkcji seryjnej od 1949 r. Kadłub wodnosamolotu konstrukcją przypomina łódź, stąd nazywany jest również łodzią latającą. Latające egzemplarze tego samolotu, w zależności od wyposażenia, mają cenę rynkowa od około 725 000 dolarów USA do aż ok. 3.000.000 dolarów USA. Wodnosamoloty te produkowano na potrzeby USA, Republiki Federalnej Niemiec, Kanady, Japonii oraz innych krajów. Łącznie wybudowano 464 egzemplarze. W opinii lotników uchodzą za wyjątkowo szczęśliwe. Na świecie jest podobno 45 latających egzemplarzy. |
||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Po zetknięciu wskaźnika myszki z fotografią powyżej możesz obejrzeć inną fotografię tego samego samolotu. Jeśli klikniesz lewym przyciskiem myszy - połączysz się ze stroną WWW poświęconą temu wodnosamolotowi (właściwie : łódź latająca, samolot - amfibia): U góry z prawej strony ekranu - pluszowa maskotka wodnosamolotu Grumman HU-16B "Albatross" |
Wiadomo, że tak się nie stanie! Pisaliśmy : "Jest prawdopodobne, że "Albatross" spędzi na wodach jeziora Trzesiecko kilka dni w okresie 8-12 lub 15-19 sierpnia 2002 r. Wiadomo, że będzie możliwość skorzystania z krótkich rejsów połączonych ze startem i lądowaniem na powierzchni wód jeziora. Niestety - przyjemność ta będzie kosztowna, ale wszyscy chętni będą mogli brać udział w losowaniu nagrody Redakcji - bilecie na jeden ze wspomnianych rejsów ! O ile oczywiście dojdzie do imprezy!" - przekładamy na 2003 rok !! REDAKCJA |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
Planowane wydarzenie trzeba będzie odnotować jako pierwsze w Polsce wodowanie i start łodzi latającej od około 70 lat ! Chyba że odnotujemy wodowania radzieckich łodzi latających na jeziorze Pile koło Bornego Sulinowa (powiat Szczecinek) w późnych latach siedemdziesiątych lub na początku lat osiemdziesiątych ! |